Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012

Ανοικτή επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας





Αθήνα, 3  Φεβρουαρίου  2012
Αξιότιμη κα Υπουργέ,



Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία επιμόρφωσης των Σχολικών Συμβούλων σχετικά με τα Προγράμματα Σπουδών και την Πιλοτική Εφαρμογή τους στα πλαίσια του Νέου Σχολείου. Προχθές, την Τετάρτη , 2 Φεβρουαρίου 2012,παρακολουθήσαμε την επιμόρφωση της πρώτης ημέρας του 3ήμερου προγράμματος.

Σχετικά όμως με τους Σχολικούς Συμβούλους των κλάδων ΠΕ 16,ΠΕ08, θα μου επιτρέψετε να παρατηρήσω τα εξής: οι επιμορφωτές του Προγράμματος των κλάδων που σας προανέφερα είχαν ορισθεί από τα αρμόδια όργανα του ΙΕΠ, όμως οι ιδιότητες  ορισμένων δεν περικλείονται απευθείας στο χώρο της εκπαίδευσης ούτε συνδέονται άμεσα με το ρόλο του Σχολικού Συμβούλου.

Σημειωτέον δε ότι για τους λοιπούς κλάδους και τις άλλες ειδικότητες, οι εισηγητές-επιμορφωτές προέρχονταν από την ακαδημαϊκή κοινότητα, ήταν δηλαδή πανεπιστημιακοί διδάσκοντες και γενικότερα της ιδίας ή ανώτερης βαθμίδας με τους Σχολικούς Συμβούλους, των οποίων κατηύθυναν την επιμόρφωση.

Η δυσαρέσκεια όλων μας επαυξήθηκε, όταν διαπιστώθηκε με έκπληξη ότι είχαν προσκληθεί  επισήμως ( από το ΙΕΠ ) να παρακολουθήσουν την Επιμόρφωση και οι υπεύθυνοι των Πολιτιστικών Θεμάτων από τα αντίστοιχα Γραφεία των Διευθύνσεων  Α/θμιας & Δ/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Αττικής(!).

Κατόπιν τούτων, ο υπογράφων θεωρώντας ως μη αρμόδιους αυτούς οι οποίοι ανέλαβαν το ρόλο του επιμορφωτή και μη αποδεχόμενος τη σύνθεση του κοινού της επιμόρφωσης, απεχώρησα από την αίθουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Για να καταστήσω δε σαφέστερη τη στάση μου, οφείλω να σας τονίσω επίσης ότι το βασικό πλαίσιο που διαφάνηκε από την παρουσία και τις ομιλίες  των εισηγητών, αναφορικά με τη θέση και τους στόχους της Μουσικής και Αισθητικής Αγωγής ήταν το εξής: γενικού χαρακτήρα Μουσική και Αισθητική Εκπαίδευση, με επιφανειακή προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων, που θα εξασφαλίζει ευρύτητα γνωστικού πεδίου, χωρίς όμως τη δυνατότητα μεθοδικής  επεξεργασίας και μετατροπής της πληροφορίας σε αληθινή γνώση,  όπως είναι ο στόχος του Νέου Σχολείου του 21ου αιώνα.

Επομένως, σας γνωστοποιώ την απόλυτη αντίθεσή μου  σε έναν τέτοιου είδους προσανατολισμό της Μουσικής Εκπαίδευσης  και γενικότερα της Καλλιτεχνικής Αγωγής, με τη διαβεβαίωση σε μια μελλοντική επικοινωνία μας να επιχειρηματολογήσω αναλυτικότερα.

 Άλλο σημείο που μας προβληματίζει είναι το εξής:  Ενώ γνωρίζαμε ότι η Α’ Πρόταση που έχει γίνει και κατατεθεί από την Υφυπουργό, με συμπληρωματική τη Β’, την οποία όπως φάνηκε χθες θεσμοθέτησαν σαν να ήταν κύρια πρόταση, φαίνεται να παρακάμπτεται για άγνωστους σε μας λόγους και σε κάθε περίπτωση ακατανόητα. Να εξηγήσουμε ότι η Α’ Πρόταση αφορούσε στα Καλλιτεχνικά μαθήματα ως ξεχωριστά γνωστικά αντικείμενα τα οποία θα διδάσκονταν ως τέτοια από τους αρμόδιους καθηγητές του σχετικού κλάδου (Μουσικούς, Εικαστικούς, Θεατρολόγους), ενώ η Β’ Πρόταση, ως εναλλακτική, εμπεριέχει τη δυνατότητα τα μαθήματα να χάσουν τον υποχρεωτικό χαρακτήρα τους στο Δημοτικό και να γίνουν μαθήματα επιλογής. Επιπλέον, σε περίπτωση έλλειψης του καθηγητή ειδικότητας, ανοίγει ο δρόμος να διδάσκονται αυτά τα μαθήματα από εκπαιδευτικούς άλλων κλάδων. Ένα τέτοιο όμως μέτρο θα αποτελούσε ένδειξη απίστευτης προχειρότητας, επικίνδυνη αλχημεία στο χώρο της Εκπαίδευσης. Ποια σχέση είναι δυνατό να έχουν άλλες ειδικότητες με τη Μουσική Εκπαίδευση; Με τι κριτήρια θα γίνεται αυτή η επιλογή των μαθητών, όταν σε χώρες της προηγμένης Ευρώπης η Μουσική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των Αναλυτικών Προγραμμάτων;

  Τα παραπάνω λοιπόν δημιουργούν ακόμα έναν προβληματισμό: μήπως  αυτοί  οι προγραμματικοί σχεδιασμοί   έχουν άμεση σχέση με το ότι δε συμβαδίζει το αναρτημένο Αναλυτικό Πρόγραμμα για τη Μουσική στην πλατφόρμα του Ψηφιακού Σχολείου με το αντίστοιχο Αναλυτικό Πρόγραμμα που δημοσιεύτηκε σε Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως;

Την ώρα που εσείς η ιδία, και προς τιμήν σας, προσδιορίζετε  με έμφαση τα κριτήρια επιλογής και τα αυξημένα προσόντα των Σχολικών Συμβούλων, αποδίδοντας τους ένα καίριο ρόλο για το μέλλον της Εκπαίδευσης σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, κάποιοι, όπως φαίνεται, επιθυμούν να υποστηρίξουν και να  πράξουν το αντίθετο.

Κατά τη δική σας, άλλωστε, εύστοχη ρήση και επισήμανση ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου έγκειται στη χάραξη του άξονα στον οποίο θα κατευθυνθεί η εκπαιδευτική πολιτική, όπως την ορίζει η αρμόδια αρχή του Υπουργείου. Κατά συνέπεια, ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου είναι βαρύνουσας σημασίας και το έργο του καίριο στην ευόδωση της κυβερνητικής πολιτικής. Και σε αυτό το έργο που καλείται να αναλάβει, είναι επιβεβλημένο να έχει τη μέγιστη και την  άριστη στήριξη όλων.

Με την πεποίθηση ότι οι απόψεις και οι τοποθετήσεις ενός Σχολικού Συμβούλου αποτελούν την αφορμή περαιτέρω προβληματισμών, ευελπιστώ ότι θα επιληφθείτε των θεμάτων που σας έθεσα.

Με εκτίμηση,
 Ο Σχολικός Σύμβουλος Μουσικής
Περιφέρειας  Πελοποννήσου

Θεμιστοκλής  Μακαντάσης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου